Societat

Notícies

Investigadors de l’IIS La Fe i el CIBERER desenvolupen un potencial tractament per a la distròfia muscular rara LGMD D2 amb edició génica

Investigadors de l'IIS La Fe de València i el CIBERER en col·laboració amb l'Institut de Biotecnologia i Biomedicina de la Universitat de València i IIS Incliva han utilitzat la tecnologia d'edició gènica CRISPR-Cas9 per a corregir la mutació causant de la malaltia en un model cel·lular.

Investigadors de l'Institut d'Investigació Sanitària La Fe (IIS La Fe) i el Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa en Malalties Rares (CIBERER) han aconseguit corregir amb tecnologia d'edició gènica CRISPR-Cas9 la mutació del gen causant de la distròfia muscular LGMD D2 en cèl·lules de pacients afectats per aquest trastorn, també conegut com a distròfia muscular de la transportina. Dels aproximadament 100 casos d'aquesta malaltia ultrarrara dels quals es tenen coneixement en el món, 90 se situen a Espanya. Els resultats d'aquesta investigació es presenten com un potencial tractament per a aquesta malaltia.

El gen portador de la mutació causant d'aquesta malaltia (TNPO3) codifica una proteïna que s'encarrega d'introduir en el nucli de la cèl·lula altres proteïnes relacionades amb el metabolisme dels àcids nucleics i està involucrada també en altres malalties com la infecció pel VIH (SIDA). L'estudi s'ha realitzat sobre cèl·lules musculars immortalitzades procedents d'un pacient que pateix la malaltia. La investigació, publicada en la revista Molecular Therapy - Nucleic Acids, ha demostrat que les cèl·lules malaltes tractades recuperaven la vitalitat, corregien diverses funcions alterades com l'autofàgia i recuperava en gran manera el funcionament cel·lular prèviament alterat.

En la investigació, han col·laborat la Unitat de Referència Europea de Malalties Neuromusculars Rares de l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València, el Grup d'Investigació en Patologia Neuromuscular de l'IIS La Fe i la Unitat de Biomedicina Molecular, Cel·lular i Genòmica d'aquest mateix institut, tots dos integrats en el Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa de Malalties Rares (CIBERER). També han participat investigadors de l'Institut de Biotecnologia i Biomedicina (BIOTECMED) de la Universitat de València.

Sobre la distròfia muscular LGMD D2

La distròfia muscular LGMD D2 és una malaltia ultrarrara amb una especial incidència a Espanya. Els 90 casos diagnosticats al nostre país pertanyen a una estirp l'antecessor comú de la qual va habitar fa 8 generacions en un poble de l'interior de la regió de Múrcia. La malaltia bàsicament es caracteritza per paràlisi muscular progressiva amb una àmplia variabilitat respecte a l'edat d'aparició, evolució i gravetat. "Els mecanismes patogènics d'aquesta malaltia es desconeixen, però aquest estudi pot ajudar a descobrir-los", destaca el coordinador del treball, Juan Jesús Vílchez, investigador de  l'IIS La Fe i del CIBERER.

Aquesta investigació ha rebut un substancial finançament de l'Associació Conquistant Escalons de pacients d'aquesta malaltia. Per a la seua arrancada, el projecte també va comptar amb una ajuda del programa d'Accions Cooperatives Col·laboratives Intramurals (ACCI) del CIBERER. Posteriorment, ha sigut recolzada amb ajudes de la Fundació FEDER i el Ministeri de Ciència i Innovació.

Article de referència:  CRISPR-Cas9 editing of a TNPO3 mutation in a muscle cell model of limb-girdle muscular dystrophy type D2. Javier Poyatos-García, Águeda Blázquez-Bernal, Marta Selva-Giménez, Ariadna Bargiela, Jorge Espinosa-Espinosa, Rafael P. Vázquez-Manrique, Anne Bigot, Ruben Artero, Juan Jesús Vílchez. Molecular Therapy - Nucleic Acids. DOI: https://doi.org/10.1016/j.omtn.2023.01.004

La distròfia muscular LGMD D2 és una malaltia ultrarrara que afecta sobretot població espanyola.

Els resultats d'aquest treball es presenten com un potencial tractament per a aquesta malaltia.